Гурток для дітей шкільного віку “Клуб маленьких шахистів”

12 Жовтня, 2021, 11:04

Гарна новина! В нашій громаді з жовтня місяця 2021 року розпочав свою роботу гурток з навчання дітей гри у шахи під назвою “Клуб маленьких шахістів”. 

РОЗКЛАД ЗАНЯТЬ ГУРТКА “КЛУБ МАЛЕНЬКИХ ШАХИСТІВ”

Населений пункт День проведення Час проведення Місце проведення
смт. Вороновиця Понеділок/П’ятниця З 14:00 год. Центр культури та дозвілля Вороновицької селищної ради
с. Степанівка Середа З 14:00 год. Приміщення КЗ “СТЕПАНІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ З ДОШКІЛЬНИМ ПІДРОЗДІЛОМ”
с. Тростянець Вівторок/Четвер З 14:00 Приміщення школи КЗ “ТРОСТЯНЕЦЬКИЙ ЛІЦЕЙ”

Керівник гуртка “КЛУБ МАЛЕНЬКИХ ШАХИСТІВ” – Довгань Віталій Іванович (067 993 83 37)

“БЕЗ ШАХІВ НЕ МОЖНА УЯВИТИ ПОВНОЦІННОГО

ВИХОВАННЯ РОЗУМОВИХ ЗДІБНОСТЕЙ І ПАМ’ЯТІ …”

В. Сухомлинський

Пояснювальна записка

Навчання гри в шахи дає змогу реалізувати багато освітніх ідей всесвітньо відомих теоретиків і практиків – зробити навчання радісним, підтримувати стійкий інтерес до знань. Головним моментом занять стає діяльність самих дітей, коли вони спостерігають, порівнюють, класифікують, групують, роблять висновки, з’ясовують закономірності. При цьому передбачається широке використання цікавого пізнавального матеріалу, включення в заняття ігрових ситуацій, читання дидактичних казок тощо. Шахи позитивно впливають на вдосконалення у дітей багатьох психічних процесів і таких якостей, як сприймання, увага, уява, пам’ять, мислення, мовлення.

Навчання гри в шахи з шкільного віку допомагає дітям розвиватися відповідно до вікових та індивідуальних особливостей, відкриває шлях до творчості. Розширення кола спілкування, можливостей повноцінного самовираження, самореалізації, дозволяє цим дітям подолати замкнутість, уявну неповноцінність.

Дітей ознайомлюють із шаховими фігурами, особливостями їхніх ходів через перегляд мультфільмів, розгляд ілюстрацій, дидактичних ігор та вправ тощо. Заняття проводжу комбінованим способом, чергуючи елементи теоретичної та практичної новизни з ігровими та змагальними навичками, а також із виховними заходами. Під час занять застосовую індивідуальний та диференційований підхід до дітей, створюю ситуацію успіху для кожної дитини.  Навчаючись гри в шахи, дитина живе у світі казок і перетворень звичайної шахової дошки й фігур у чарівні, що збагачує дитячу фантазію. А витонченість і краса окремих ходів, шахових комбінацій приносить справжнє задоволення. Шахи – це копітка і наполеглива праця, водночас гра дарує дитині радість. Доцільно, щоб шахова гра посіла гідне місце у педагогічному процесі дитячих освітніх установ, оскільки вона є дієвим засобом розумового розвитку та підготовки дітей до школи.

Девіз нашого гуртка:

«В шахи граємо – силу розуму розвиваємо!»

Програмовий зміст:

– ознайомити дітей із грою в шахи, її основними правилами (хід кожної фігури);

– виявляти інтерес до гри в шахи;

– вчити орієнтуватися на площині – шаховій дошці;

– впізнавати і називати шахові фігури;

– виявляти творчі здібності, цілеспрямованість, зібраність, самостійність, посидючість, гнучкість, логічність мислення, винахідливість, терпіння; повагу і толерантність до партнера;

– вчити позитивно ставитися до успіхів інших дітей;

– спокійно реагувати на свої невдачі у грі, вміння програвати;

– прищеплювати прагнення самостійно досягати успіхів.

Завдання:

1. Навчальні:

  • ознайомити дітей із грою в шахи, шаховою дошкою(шахівницею), шаховими фігурами її основними правилами;
  • розширювати світогляд, поповнювати знання, активізувати розумову діяльність дошкільника;
  • формувати вміння орієнтуватися на площині;
  • тренувати логічне мислення і пам’ять, спостережливість, увагу тощо;
  • учити розмірковувати, запам’ятовувати, порівнювати, уза­гальнювати, будувати логічні ланцюжки, передбачати ре­зультати своєї діяльності.
  • вчити знаходити в звичайному – незвичайне, отримувати естетичну насолоду, захоплюватися дивовижною грою;
  • розвивати інтелектуальні здібності (кмітливість, увагу, оперативну та зорову пам’ять, уяву);
  • розвивати вміння орієнтуватися на дошці й у просторі;
  • розвивати вміння працювати в колективі;
  • збагачувати дитячу фантазію;
  • розвивати вольову сферу особистості;
  • розвивати вміння визнавати свої помилки, виправляти їх.
  • занурити дітей у світ казок і перетворень звичайної дошки і фігур у чарівні;
  • зацікавити красою та вишуканістю окремих ходів, шахових комбінацій;
  • виховувати любов до розумової праці;
  • підвищувати рівень самооцінки;
  • виховувати толерантне ставлення до товаришів;
  • виховувати самостійність, цілеспрямованість, наполегли­вість у досягненні мети.
  • урівноважувати поведінку гіперактивних дітей;
  • формувати здатність зосереджуватися на одному виді ді­яльності тривалий час.

Методи проведення занять:

— словесні (пояснення, бесіда, обговорення);

— наочні (демонстрація фігур, позицій);

— практичні (навчальні вправи, ігрові вправи, ігри для розвитку інтелектуальних здібностей, робота з дидактичним матеріалом);

— психологічне налаштування на успішну роботу;

— інтерактивні методи: «Мозковий штурм», «Дослідницькі завдання», «Метод проб і помилок», «Бліц-запитання», загадки.

Форми проведення занять:

— групові (командні) завдання;

— індивідуальні (у зошиті);

— у парах (із товаришем, педагогом, татом або мамою).

Види діяльності вихованців під час занять:

— пізнавальна;

— ігрова;

— навчальна.

Очікуваний результат:

Діти, які відвідують шаховий гурток, мають добре засвоїти основні теоретичні та практичні засади гри у шахи.